کد مطلب:330576 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:388

مقدمه مؤلف
بسم الله الرحمن الرحیم



الحمد للّه رب العالمین، والصلاة والسلام علی محمد و آله الطاهرین.



گذشته ها كه مردم مسلمان همگی روزه می گرفتند، به بركت روزه ماه مبارك رمضان و انجام دیگر وظائف دینی از سلامتی و مزاجی سالمتر برخوردار بودند.



در آن دورانها در ماه رمضان هرچه در كوچه ها و خیابانها قدم می زدی یك مورد هم نمی یافتی كه آشكارا روزه خواری شود، حتّی مسافرین و مسافرخانه ها رعایت احترام ماه مبارك رمضان را داشتند.



در منازل كه اهل خانه ها روزه دار، و شبها را به عبادت می گذراندند، قرآن می خواندند، به ادعیه و اذكار می پرداختند، و گاهی نمازها را به هم می پیوستند.



یكنوع توجّه به درگاه الهی، ریاضت نفس، تهذیب روح، تقویت اجتماع، و نظافت دستگاههای بدن، اینها و صدها خاصیت دیگر، همه در اثر روزه و از فوائد روزه ماه مبارك رمضان است.



ولی متأسّفانه از آن هنگام كه كفّار و اجانب وارد بلاد اسلامی شدند اوضاع دگرگون شد:



از آن پس، دیگر چه بسیار روزه خواران بدون عذر دیده شده، چه بسیار قهوه خانه ها كه با عذر و بی عذر حرمت ماه مبارك رمضان را شكستند؟



و چه بسیار رواج یافت جلوه های بی دینی كه مخالف شئون ماه مبارك رمضان است، و این بی حرمتیها و تظاهر نامشروع در سرتاسر ممالك اسلامی سایه انداخت.



به دنبال این تجاوزات و پرده دریها بود كه عقب افتادگی و انحطاط مسلمین شروع شد، بیماریهای گوناگون، تفرقه پراكندگی و در كنج عزلت و فقر افتادن.



اینها نمونه هائی بود از نتایج پیروی كفّار و رهاساختن شعائر و دستورات حیات بخش اسلامی.



آیا وقت آن نرسیده كه به سوی اسلام و احكام آن باز گردیم؟ تا ببینیم آیا گم كرده خود را باز خواهیم یافت یا نه؟



این جزوه چهارمین شماره از (سلسله فرائض اسلامی) است، كه در آن احكام روزه ماه مبارك رمضان به طرزی ساده و مختصر، بیان شده است تا نوجوانان عزیز ما از آن استفاده كنند، و مقداری بیشتر با معارف اسلامی آشنا شوند.



خداوند همگان را یاری فرموده، توفیق عطا نماید كه موجبات رضایتش را فراهم سازیم.



كربلاء المقدّسة ـ رمضان1380 هـ



محمد بن المهدی